44:e festivalen 29 jan - 8 feb, 2021
Besökare
Bransch

Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de mest vanliga frågorna vi får från vår publik och våra medlemmar.

46:e festivalen
27 Jan -
5 Feb, 2023

Här har vi samlat de mest vanliga frågorna vi får från vår publik och våra medlemmar. Om du inte hittar det du söker här är du självklart välkommen att kontakta oss på info@goteborgfilmfestival.se. Har du specifika frågor kring just ditt medlemskap hör av dig till medlem@goteborgfilmfestival.se.

Var god observera att våra biljetter numera är digitala och landar direkt i din mejlkorg efter ditt köp.

Biljettfrågor – innan ditt köp

Hur köper jag biljetter?

Steg 1.
Gå till Program/Biljetter-fliken på vår hemsida. Klicka in dig på valfri film och klicka på ”Köp biljetter”. Välj den visning du vill gå på och klicka på ”Köp” så hamnar din biljett i varukorgen.
Steg 2.
När du lagt till alla filmer du vill se, klickar du på varukorgen (den lilla kassen) i högra hörnet. Klicka sedan på knappen ”Gå till kassan”.
Steg 3.
Kontrollera att din order stämmer och lägg till så många festivalpass du behöver. Du får nu två val: ”Logga in” på ditt konto eller ”Fortsätt utan konto”. Om du loggar in på ditt konto finns dina personuppgifter sparade, fortsätter du utan konto fyller du i dina uppgifter. Klicka sedan på ”Gå till betalning”.  
Steg 4.
Se över din order. En serviceavgift på 15 kr tillkommer. Lägg till eventuella presentkort/rabattkoder. Välj den betalningsmetod du vill använda. Fyll i dina uppgifter och klicka på ”Betala”. 
Steg 5
Klart! Nu skickas en orderbekräftelse med biljetterna till den mejladress du angav i Steg 3. När du öppnar mejlet klickar du på knappen ”öppna biljetter” eller ”öppna festivalpass” för att visa biljetterna.

Var är varukorgen?

Den är högst upp i högra hörnet, det ser ut som en liten papperskasse.

Varför måste jag ha ett festivalpass?

Festivalpasset fungerar som ett medlemskap under festivalveckan. Festivalpasset funkar också som inträdesbiljett till övriga events under festivalen så som events och seminarier. Till Prisma behöver du inget festivalpass.

Hur lägger jag till festivalpass?

1. Du lägger till festivalpass när du klickat in dig i varukorgen. Innan du betalar får du möjlighet att ändra ditt antal festivalpass genom att trycka på + eller – knapparna.

2. Om du bara vill köpa festivalpass men ingen film så klickar du på varukorgen och scrollar ner (under snabbköp), så går det att lägga till ett festivalpass där. 

Jag la en biljett i kundkorgen men nu är den slutsåld!

Biljetter som du lägger i varukorgen bokas inte undan förrän du kommer till kassan.

Finns det inte pappersbiljetter?

Numera har vi inga pappersbiljetter. Du får biljetterna i mejlet ihop med orderbekräftelsen. Du kan därför enkelt visa upp dem i mobilen eller skriva ut och ta med. Om du inte har en email eller på annat sätt har problem så hjälper vi dig gärna på Draken under våra öppettider.

Finns det någon fysisk biljettkassa?

Om du behöver hjälp med att köpa biljetter eller inte har tillgång till en email hjälper vi dig gärna på biograf Draken. Våra öppettider innan festivalen varierar, dubbelkolla öppettiderna på vår hemsida innan du går dit. Under festivalen öppnar vi 30 min innan första föreställning och stänger när sista filmen börjat.

Måste jag vara inloggad när jag gör mitt köp?
Nej, du behöver inte vara inloggad på ett konto när du köper dina biljetter. Däremot finns det många fördelar med att ha ett användarkonto och det är helt gratis – läs mer längre ner.

Biljettfrågor – efter ditt köp

Var är min orderbekräftelse?  
Vissa mailadresser spärrar/sorterar tyvärr bort de autogenererade bekräftelser som skickas efter att du har gjort ett köp. Dubbelkolla i din skräpkorg eller kampanj-inkorg (finns i Gmail) om den hamnat där. Om du fortfarande inte hittar den kan du angett fel mejladress vid köpet. Skicka ett mejl till biljetter@goteborgfilmfestival.se med personuppgifter, datum/tid för köpet och gärna order.nr om du sparat detta, så hjälper vi dig.

Hur öppnar jag mina biljetter/festivalpass i orderbekräftelsen?
Dina festivalpass och biljetter ligger som separata filer i mejlet. Klicka på de röda knapparna ”Öppna biljetter” eller ”Öppna festivalpass” för att komma åt dem.

Det händer inget när jag klickar på ”Öppna biljetter/festivalpass”
Det kan vara en bugg i vårt system. Stäng ner mejlen och testa igen senare. Fungerar det fortfarande inte hör du av dig till biljetter@goteborgfilmfestival.se.

Hur laddar jag ner mina biljetter och festivalpass?
1. Klicka upp dina biljetter från orderbekräftelsen. Högerklicka på biljetterna och välj ”Skriv ut”, en ruta med skrivarinställningar kommer då upp, vid fältet ”Destination” väljer du ”Spara som PDF”. Välj den mapp på din dator du vill spara biljetterna/festivalpassen på och klicka på ”Spara”.
2. Det fungerar även att ta en printscreen/skärmdump på dina biljetter i telefonen, då sparas biljetten som en bild som du kan visa upp för biografpersonalen. Öppna biljetterna via din mejl i telefonen för detta alternativ. Printscreen/skärmdump tas på olika sätt beroende på telefon – fråga en kompis om hjälp!

Jag skrev fel mejl vid köpet – hur ändrar jag?
Hör av dig till oss via telefon eller mejl så hjälper vi dig att skicka om ordern till rätt adress.

Jag har bokat fel/fått förhinder, hur gör jag?
Har du råkat köpa till fel dag eller tid, eller helt enkelt fått förhinder till en bokad visning, kan du byta till en annan film eller en annan visningstid. Detta kan endast göras på vår kassa på Draken (observera att vi tar ut en administrativ avgift om 20 kr/biljett för alla byten). Biljettbyte måste ske senast 30 min innan filmstart. Festivalen står inte för eventuell mellanskillnad. Återköp gäller tyvärr ej på någon av våra visningar. Observera att biljettbyten endast kan göras på Draken, inte via mejl eller telefon.

Personligt konto/Mina sidor

Hur skapar jag ett personligt konto? 
Gå in på festivalens program- och biljettsida. Tryck på ”Logga in”- knappen som ligger längst upp i högra hörnet. Klicka på ”Skapa konto” i rutan som kommer upp. Fyll i dina personuppgifter och den mejl som du vill ha kontot registrerat på (tänk på att det är hit dina biljetter skickas), klicka sedan på ”Skapa konto”. Klart!

Vilka funktioner använder jag på mitt personliga konto? 

På Mina Sidor kan du hitta och visa upp dina biljetter samt favoritmarkera filmer du vill/ska se.

Hur fungerar Favoriter-funktionen?

Du kan hjärtmarkera de filmer du är intresserad av för att enklare planera ditt besök. Under Mina sidor på fliken ”Favoriter” (längst upp till vänster) hittar du filmerna du markerat. Du hjärtmarkerar dina favoriter genom att klicka in dig på valfri film och trycka på hjärtat bredvid ”Köp”-knappen.

Medlemskap

Om du glömt ifall du är medlem, inte får våra medlemsmejl eller behöver uppdatera personuppgifter till ditt medlemskap ber vi dig mejla till medlem@goteborgfilmfestival.se

Måste man vara medlem för att se filmer under festivalen?
Nej. För att se filmer under festivalen måste du ha antingen ett så kallat festivalpass eller ett medlemskort. Festivalpasset gäller bara under festivalen och kostar 50 kr medan medlemskapen gäller året runt och kostar 350 kr eller 1499 kr.

Hur köper jag medlemskap?
Silver- eller guldmedlemskap köper du i vår shop på hemsidan. Kom ihåg att fylla i rätt uppgifter om medlemmen under ”faktureringsadresser”, medlemskapet är personligt. Den mejladress du fyller i är den som du får våra medlemsmejl till.

Kan jag köpa medlemskap fysiskt någonstans?
Under festivalen kan du köpa medlemskap i våra biljettkassor. Klicka här för att se öppettider i kassorna.

Jag vill köpa ett medlemskap i present – hur gör jag?
Du kan endast köpa ett medlemskap åt gången på vår hemsida. Detta är för att vi behöver rätt personuppgifter till varje medlemskap. Om du önskar köpa ett medlemskap i present till någon kan du fylla i den personens uppgifter under faktureringsadressen men fyll i din egen mejladress, sedan kryssar du i ”leverera till annan adress” och fyller i dina egna personuppgifter i dessa fält. Personen som får medlemskapet i present får sedan kontakta oss på medlem@goteborgfilmfestival.se och ändra till sin egen mejladress för att få medlemsutskicken.

Vad är skillnaden mellan silver-och guldmedlemskap
Du kan läsa mer om våra medlemskap här.

Hur får jag förköpskoden för biljettsläppet för medlemmar?
Förköpskoden skickas till din mejl dagen innan biljettsläppet. Dubbelkolla om mejlet hamnat i din papperskorg. Koden kommer även i programkatalogen som skickas hem till dig. Om du varken fått mejl eller katalog kontakta medlem@goteborgfilmfestival.se så hjälper vi dig.

Hur går medlemsvisningarna till?
Under medlemsåret arrangerar vi minst åtta gratis medlemsvisningar, dvs förhandsvisningar av aktuella filmer på bio. Du får information om vart dessa visningar spelas i våra medlemsmejl som skickas till den mejl du angav vid köp av medlemskapet. Du anmäler dig till visningarna genom att hämta en biljett på den biograf visningen är, först till kvarn gäller.

Får jag ta med mig en vän till medlemsvisningen?
Numera måste du vara medlem för att gå på våra medlemsvisningar. Detta beror på att vi inte kan tillgodose platser till våra faktiska medlemmar om alla ska ta med sig en vän. Så se till att din bästa filmkompis också blir medlem så kan ni gå ihop!

Varför kan jag inte anmäla mig digitalt till medlemsvisningarna?
Vi förstår att det är frustrerande att inte kunna hämta ut biljett till visningarna om du bor utanför Göteborg. Vi arbetar därför med att få till ett digitalt bokningssystem för våra medlemsvisningar. Förhoppningsvis har vi en lösning till nästa år.

Jag har inte fått mitt medlemskort – vad gör jag?

Vid köp innan december tar det ca 4 arbetsdagar att leverera korten. Vid köp av medlemskap i dec-jan skickar vi ut medlemskapen i omgångar då du inte behöver ditt medlemskort förrän vid festivalstart. Håll till godo så kommer snart ditt kort på posten. Om du väntat mer än 3 veckor på ditt kort eller inte fått det vid festivalstart kontakta medlem@goteborgfilmfestival.se.

Jag har tappat mitt kort – hur får jag ett nytt?
Mejla till medlem@goteborgfilmfestival.se så hjälper vi dig. Om du endast behöver kortet till en medlemsvisning räcker det att förklara för de i kassan att du tappat ditt kort och uppvisar ett medlemsmejl från din inkorg när du ska hämta ut din biljett. Om du inte har möjlighet att visa din mejl kan du mejla oss så hjälper vi dig.

Presentkort

Hur betalar jag med mitt presentkort?

Du lägger till din kod när du valt dina filmer och gått vidare till betalning. I betalningen kan du scrolla ner på sidan så finns ett fält för att fylla i koden. Då dras summan av från ditt köp!

Mitt presentkort fungerar inte i er shop/vart ska jag klistra in koden?

Se svar ovan. Presentkortet fungerar endast på vår Program/Biljetter-sida där du köper filmer. Presentkorten fungerar tyvärr inte i vår shop där du köper merch och medlemskap.

Min kod funkar inte när jag ångrade mig vid ett köp – vad hände?

Koden är låst i 15 min efter att du skrivit in den, testa igen när det har gått 15 min från att du skrev in koden.

Varför måste jag betala 1 kr trots att min summa blev 0 när jag använde presentkortet?

För att ett köp ska gå igenom måste ett betalkort kunna verifieras av systemet, för att detta ska ske dras 1 krona från ditt kort. Pengarna kommer tillbaka till dig inom några bankdagar.

Jag har tappat bort mitt presentkort – kan jag få ett nytt?

Mejla kvittot/ordernummer för presentkortet till biljetter@goteborgfilmfestival.se så kikar vi på ditt ärende.

Programkatalogen

Vart finns katalogen?

Katalogen finns att hämta på Draken, alla biografer, bibliotek och de flesta andra kulturinstitutioner i Göteborg. I Stockholm på liknande platser. Likaså finns katalogen på en del övriga platser i landet, i länken nedan kan du hitta Pdf-listor till dessa. 

Varför har jag inte fått min katalog?

Vi skickar programmet via PostNord direkt från tryckeriet till våra medlemmar, PostNords leveranstider varierar som du kanske vet. Programmet släpps den 7e januari och den 14e januari kan du som medlem köpa biljetter. Om den fortfarande inte kommit fram till dig den 14e januari kan du kontakta medlem@goteborgfilmfestival.se så dubbelkollar vi om rätt adress står på medlemskapet.

Filmfrågor

Hur kan biljetterna redan vara slut till Opening Ceremony?

Vår öppningsfilm är vår mest populära visning, framförallt är det ett event till inbjudna gäster, så som regissörer, politiker och press. Vi släpper ett fåtal biljetter till försäljning, och de säljer alltid slut på några minuter. Ofta går dem till medlemmar då de har förköp.

Tekniska frågor

Varför fungerar inte appen?

Appen fungerar tyvärr inte detta år. Den gamla appen finns kvar men den har inte uppdaterats. Vi hoppas att vi får igång appen snart igen, tills dess så hänvisar vi dig till vår hemsida.

Varför kan jag bara köpa ett medlemskap i varje köp?

Du kan endast beställa ett medlemskort per köp på grund av att medlemskortet är personligt. Vi behöver uppgifter till varje person för medlemskapen.

Hur gör jag för att avregistrera mig från ert nyhetsbrev?
Scrolla längst ner i nyhetsbrevet tills du ser den röda rutan med vår logga. Längst ner till höger i rutan finns det en ”Avprenumerera”-knapp.

Få vårt nyhetsbrev

Vi delar aldrig din e-post med någon och du kan när som helst avbryta prenumerationen